flag
پیشرو در توسعه صنعتی و گسترش بن سازه های نوسازی و نوآوری صنعتی کشور در افق 1406
EN
shoar
​اهمیت دریا و نقش آن در اقتصاد و منافع کشورهای مشرف بر دریا، غیرقابل انکار و توجه به آن ضروری می‌باشد.کشور ایران بدلیل دارا بودن حدود 3 هزار کیلومتر نوار ساحلی، دسترسی به دریا در شمال و جنوب کشور و آبهای آزاد (اقیانوس هند)، نقش مهمی در جابجایی کالا از بازارهای جهانی به آسیای میانه ایفا می‌کند.
با توجه به نقش کلیدی صنایع دریایی در اشتغال‌زایی و توسعه صنعتی بنادر تجاری، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان متولی و موتور محرکه صنعت کشور با در اختیار داشتن سهام مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) توانسته است با اعمال سیاست‌های حمایتی و نظارتی مناسب، سهم موثر و بسزایی در ارتقاء جایگاه و رشد صنعت کشتی‌سازی در کشور داشته باشد.
 

 

مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)

ایزوایکو" به عنوان بزرگترین شرکت فعال کشور در صنعت کشتی‌سازی، دارای توانمندی‌ها و امکانات منحصر به فرد در کشور و منطقه از جمله حوضچه شناور به آب اندازی و از آب گیری کشتی تا ظرفیت 28 هزار تنDock Floating) ) ، سیستم بالابر (syncrolift)، پارکینگ‌های مجهز به جرثقیل، اسکله‌های متعدد و خطوط کامل تولیدی و تعمیرات شناور در قالب سالن‌های مجهز برای ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما می‌باشد. انجام پروژه‌های بزرگ ملی از جمله ساخت چند فروند کشتی اقیانوس‌پیما مطابق با استانداردهای بین‌المللی برای اولین بار در کشور، ساخت ده‌ها فروند انواع شناور فولادی، آلومینیومی و آلیاژی مسافربری، خدماتی، تجاری و گشت ساحلی، از جمله دستاوردهای شرکت"ایزوایکو" طی دوران فعالیت آن بوده است.
 
 

 

شرکت صنایع کشتی‌سازی عظیم گسترش هرمز

با توجه به جایگاه ایران به ‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اصلی نفت وگاز، توانمندی‌های موجود در صنعت کشتی‌سازی و تعمیر شناور در کشور و از دیگر سو، افزایش روزافزون تقاضای جهانی برای انرژی (گاز و نفت)، نیاز به توسعۀ ناوگان حمل این فرآورده‌ها، طرح احداث کارخانۀ ساخت و تعمیرات کشتی‌های پهن پیکر در دستور کار این سازمان قرار گرفت.« شرکت صنایع کشتی‌سازی عظیم گسترش هرمز» به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعۀ "ایزوایکو"  در سال 1386 بدین منظور تأسیس گردید تا به رفع نیازهای آتی در حوزه صنایع کشتی‌سازی بپردازد. این شرکت با احداث حوض‌های خشک شامل حوض تعمیرات شناور(به ابعاد 14.5 *80 *375 متر) وحوض نوسازی و ساخت شناور(به ابعاد 14.5* 80 * 475 متر)، ظرفیت ساخت و تعمیرکشتی‌های پهن پیکر را با بهره‌گیری از توان و استعداد متخصصان داخلی میسر می نماید، که از جمله :
-     ساخت و تعمیر کشتی‌های بزرگ نفتکش و گازبر شامل ساخت و تعمیر انواع کشتی‌های نفتکش VLCC با ظرفیت 300 هزار تن
-     ساخت و تعمیر انواع کشتی‌های حمل LNG با ظرفیت 140 هزار متر مکعب
-     ساخت و تعمیر انواع کشتی‌های حمل کانتینر با ظرفیت 3500 TEU در اندازه پاناماکس
-     ساخت و تعمیر انواع کشتی‌های فله‌بر در اندازه پاناماکس
 

ساخت سکوی حفاری دریایی (Jack up) 

ساخت سکوی حفاری دریایی از دیگر فعالیت‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران  درحوزه صنایع دریایی است که با اهداف ذیل انجام می شود:
-    بومی‌سازی طراحی و ساخت داخل دکل‌های حفاری دریایی
-     ارتقاء سطح کیفی سازندگان داخلی به سطح جهانی
-    انتقال دانش فنی به کشور
-     ایجاد توان ارائه خدمات فنی و مهندسی در حوزه دکل حفاری دریایی با استفاده از کلیه توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و توان سازندگان مواد، تجهیزات و کارخانه‌های کشتی‌سازی داخلی با مشارکت شرکت‌های بین‌المللی.

 

برنامه های راهبردی صنایع دریایی

تنظیمات قالب